Temaet sætter fokus på, hvordan vi spiser herhjemme, og at der er store kulturelle forskelle på, hvordan man spiser rundt omkring i verden. Det understreger, at det ikke er naturgivent, at man spiser som man gør, men i høj grad er kulturelt, historisk og samfundsmæssigt bestemt.
Tidsforbrug:
1-2 lektioner
Læringsmål:
Eleverne kan sætte sig selv i relation til en global problemstilling
Eleverne kan identificere historiske og geografiske forskelle på, hvordan man spiser Eleverne kan aflæse emnekort
Eleverne kan indsamle og behandle data
Eleverne kan identificere sammenhænge mellem sociale, kulturelle og økonomiske forhold på den ene side, og den mad vi spiser på den anden.
Temaet berører, hvor meget mad vi danskere smider ud, og kan samtidig sættes i relation til det efterfølgende tema, der omhandler det skjulte mad- spild, der foregår ved at producere kød, fordi der går langt mere mad til spilde i processen som foder, end man får produceret som kød i sidste ende.
Tidsforbrug:
1-2 lektioner
Læringsmål:
Eleverne kan sætte sig selv i relation til en større problematik Eleverne kan kommunikere viden om emnet
Ressourcespildet i kødproduktion er en af de væsentligste årsager til, at kød udgør så stor en miljøbelastning, fordi det skaber en uforholdsmæssigt stor produktion i forhold til outputtet. Dette er fokus i tema nummer fire.
Tidsforbrug:
2-4 lektioner
Læringsmål:
Eleverne har viden om det ressourcetab, der sker i kødproduktion
Eleverne kan aflæse tabeller
Eleverne kan skelne mellem forskellige typer landbrug og forstå konsekvenserne for miljøet Eleverne forstår og kan identificere produktionskæders forskellige led
Eleverne kan illustrere fødevarers vej fra jord til bord
En af konsekvenserne ved det store foderbehov er, at Danmark er det mest intensivt dyrkede land i verden. Og 80 % af Danmarks landbrugsareal bruges til foderproduktion.
Tidsforbrug:
1-2 lektioner
Læringsmål:
Eleverne forstår og kan forklare begrebet biodiversitet, og hvorfor det er vigtigt
Eleverne kan sætte deres eget forbrug i relation til en bredere problemstilling
Eleverne kan se miljøproblematikken fra flere sider
Vand er en knap ressource, og den animalske produktion er den største vandforbruger globalt set – og samtidig den største kilde til vandforurening. Også verdenshavene lider under bl.a. overfiskning.
Tidsforbrug:
2-3 lektioner
Læringsmål:
Eleverne kan aflæse og forklare tabeller
Elever kan redegøre for forskellige miljøproblematikker
Eleverne kan sætte deres eget forbrug i relation til en global problemstilling Eleverne kan analysere et måltids miljøpåvirkning
Eleverne kan forstå måltidet som del af en social kontekst
Eleverne kan identificere centrale argumenter for at spise mindre kød og formidle dem bredt
Det er ofte en overraskelse, at kød er en af hovedårsagerne til, at regnskoven bliver fældet. Men græsning og særligt marker til sojafoder har store konsekvenser for regnskoven, særligt i Sydamerika.
Tidsforbrug:
1-2 lektioner
Læringsmål:
Eleverne kan definere, hvad der udgør en regnskov
Eleverne kan undersøge et emne selvstændigt
Eleverne kan analysere konsekvenserne af, at regnskoven ødelægges Eleverne kan sætte et måltid i en social kontekst
Eleverne kan vurdere forskellen på, om forbrug er bæredygtigt eller ej
Transport af fødevarer spiller også ind, når man skal forstå, hvordan mad påvirker miljøet, og det er ofte de elementer, der bliver fremhævet. Dog betyder det langt mindre, end hvordan vi rent faktisk producerer vores madvarer, og selvom opvarmning i drivhuse også øger CO2-udledningen, er begge dele faktorer, der påvirker langt mindre, end når man producerer kød.
Tidsforbrug: 1-2 lektioner
Læringsmål:
Eleverne kan sætte forskellige forureningskilder i relation til hinanden
Eleverne kan identificere råvarer ud fra oprindelse og sæson
Eleverne kan analysere fødevarers miljøpåvirkning
Eleverne bliver reflekterende i forhold til kødforbrug og årstidsgrønt i madretter
Det sidste afsnit er ikke et egentligt tema, men nogle afsluttende opgaver, hvor eleverne får mulighed for at arbejde med mad og miljø på et samfunds- mæssigt plan.
Tidsforbrug: 2-3 lektioner
Læringsmål:
Eleverne kan reflektere over samfundsmæssige løsningsforslag på problemstillingen
Eleverne får kendskab til forskellige aktørers interesser i problemstillingen
Eleverne kan debattere og argumentere for en sag fra forskellige synspunkter
Vi anvender cookies til statistiske formål såsom besøgsstatistik, ligeledes anvender vi en cookie til, at huske dit valg om du accepterer eller afviser cookies. Klik på læs mere om, hvordan vi benytter cookies på hjemmesiden.