Tema 8: Regnskovene

Det er ofte en overraskelse, at kød er en af hovedårsagerne til, at regnskoven bliver fældet. Men græsning og særligt marker til sojafoder har store konsekvenser for regnskoven, særligt i Sydamerika.

Tidsforbrug:
1-2 lektioner

Opgaver:
Hvad spiser man til en fødselsdag? (Diskussion og refleksion)
Hvad kan vi egentlig bruge regnskoven til? (Gruppearbejde. Eleverne skal orientere sig på Verdens Skove og Regnskove.dk.)
Hvad er godt og skidt ved at spise bæredygtigt? (Gruppearbejde eller plenum. Eleverne skal lave lister med fordele og ulemper.)

Læringsmål:

  • Eleverne kan definere, hvad der udgør en regnskov
  • Eleverne kan undersøge et emne selvstændigt
  • Eleverne kan analysere konsekvenserne af, at regnskoven ødelægges Eleverne kan sætte et måltid i en social kontekst
  • Eleverne kan vurdere forskellen på, om forbrug er bæredygtigt eller ej

Læs mere:

Forberedelse:
Find selv eksempler på ting fra hverdagen, som er fra regnskoven. Nedenfor præsenteres nogle videoer til inspiration.

Et lille tankeeksperiment om hvad der ville ske hvis hele Amazones brændte ned!
https://www.youtube.com/watch?v=2wEO-7vpoyc&ab_channel=WTFerdet%3F (3.23 minutter)
Biodiversitet i regnskoven (3 gode grunde til at passe på regnskoven)
Lille video om regnskovens klima og skovbunden, og hvad en regnskov er (6.11 minutter)